meatballs z kaczki

Macie już dość kurczaków i indyków w obiadach zabieranych do pracy? Mam dla Was kulki z kaczki w buraczkowo – żurawinowym sosie.

Z jednej strony mięso kaczki kompletnie nie kojarzy się z dietetycznym obiadem. Chociaż przyjęło się mówić, że kaczy tłuszcz (podobnie jak gęsi) jest zdrowy. Czy aby na pewno? Zacznijmy od początku.

Faktem jest, że kacze mięso jest bardziej kaloryczne od mięsa z indyka, czy kurczaka. Dla porównania – 100 g piersi z kurczaka bez skóry dostarcza 100 kcal, ta sama ilość piersi z kaczki bez skóry dostarcza 140 kcal. Jeśli nasza porcja obiadowa wynosi 70-80 g mięsa, to spokojnie możemy pozwolić sobie na małe zamiany raz na jakiś czas.

A jak ma się sprawa z wartością odżywczą kaczego tłuszczu? Raz na jakiś czas spotykam się z opinią, że obniża poziom cholesterolu we krwi. Niestety nauka ma na ten tema odmienne zdanie, nie ma badań, które w jednoznaczny sposób potwierdzają tę teorię, ale…

Nie sposób odmówić kaczemu tłuszczowi korzystnych proporcji kwasów tłuszczowych w porównaniu z masłem. Mam tu na myśli proporcje pomiędzy kwasami nasyconymi, jednonienasyconymi i wielonienasyconymi. Znajdziemy w nim dużo większy udział kwasów tłuszczowych jednonienasyconych i wielonienasyconych niż w maśle. Co oznacza, że jeśli ten artykuł czyta właśnie jakiś smakosz smalcu, to śmiało może go używać wymiennie z masłem 🙂 1 łyżka kaczego smalcu dostarcza nam 136 kcal, więc korzystamy z jego dobrodziejstw w ilościach śladowych.

Wracając do dzisiejszej śniadaniówki znajdziecie w niej również moje pomysły na wartościowe drugie śniadanie i podwieczorek. Całość możecie pobrać, wydrukować i wykorzystać gdy ogarnie Was niemoc twórcza w przygotowywaniu posiłków do pracy.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

II śniadanie: zielony koktajl pietruszka - kiwi - 230 kcal.

Składniki: 1 średni banan, 2 kiwi, 2 łyżki soku z cytryny, 1 pęczek natki, 1 łyżeczka miodu, dowolna ilość wody.
Wykonanie: zmiksuj.

Obiad: Kulki mięsne z kaczki w sosie buraczkowo - żurawinowym - 500 kcal.

Składniki na kulki: 70 g piersi z kaczki bez skóry (1/2 małej piersi), 20 g zmielonych płatków owsianych, 1 łyżka sosu sojowego, 1 łyżeczka miodu, 1 cebulka dymka posiekana, osobno – skóra z kaczki.
Składniki na sos buraczkowo – żurawinowy: 80 g buraka, 1 łyżka suszonej żurawiny, 40 g jogurtu naturalnego, sól do smaku.
Pozostałe składniki: pęczak 40 g, pieczarki 70 g, dowolna ilość ulubionej zieleniny.

Wykonanie: wszystkie składniki na kulki zmiksuj w blenderze lub mięso zmiel w maszynce i wymieszaj z pozostałymi składnikami. Jeśli to możliwe pozostaw na pół godziny aby smaki mogły się połączyć. Uformuj małe kuleczki.
W między czasie ugotuj pęczak. Skórę z kaczki ułóż na suchej patelni i wytop z niej tłuszcz na wolnym ogniu. Do wykonania dania potrzebujesz 1 łyżkę tłuszczu (1 łyżka = 136 kcal!!!). Możesz przetopić całą skórę i tłuszcz przelać do słoiczka. Przyda się do smażenia mięsa, pieczonych ziemniaków itp.
Zwiększ ogień i smaż kulki po 2 minuty z każdej strony. Na tej samej patelni podsmaż pieczarki.
Zrób sos buraczkowo – żurawinowy miksując wszystkie składniki.
Przełóż wszystko do śniadaniówki.

Podwieczorek: Kanapki z chleba żytniego z pomidorem - 195 kcal.

Składniki: 2 kromki chleba żytniego, 1 łyżka masła, 1 mały pomidor, dowolna ilość ulubionych kiełków.
Wykonanie: Wiesz co masz robić 🙂

Tutaj pobierz Śniadaniówkę i listę zakupów w wersji do druku:

mięsne kulki z kaczki
surowe kulki z kaczki